Seznámení a propojení členů týmu skrze zábavu

Pokud máte ve firmě velký počet zaměstnanců nebo jste do firmy v poslední době nabrali větší počet nováčků, určitě dává smysl čas od času dát prostor pro jejich seznámení a vzájemnému propojení. Pokud tak neučiníte, můžete zanedlouho čelit nižší efektivitě spolupráce, protože kolegové se jednoduše neznají a nemají mezi sebou vybudovanou důvěru. Možná to bude znít jako hloupý příměr, ale funguje to úplně stejně jako ve školce. První den se také každý bojí, je ostýchavý a přemýšlí, za jak dlouho už konečně půjde domů. Ale právě společné aktivity, hry a zábava pomáhají utužit kolektiv – a to je přesně důvod, proč se naopak děti začnou do školky těšit. Mají tam své kamarády, se kterými budou zase něco dělat. Nebylo by skvělé, kdyby to takto fungovalo i v pracovním prostředí?

Zábavné aktivity s firemní podlinkou, které podporují seznámení a propojení vašich kolegů jsou k tomu ideální, protože jde o nenucenou zábavu vytvářející společné zážitky. Každý se rád pobaví a zároveň má možnost poznat kolegy z jiné než pracovní stránky. Navíc zde stále platí staré pořekadlo „Kdo si hraje, nezlobí.“.

Kdy byste měli zvážit zábavné aktivity vedoucí k seznámení či propojení kolegů

Typicky se jedná o firmy, které mají:

  • Velké týmy (vyšší desítky až stovky zaměstnanců), které spolu v každodenním pracovním životě nemusí nutně spolupracovat, a proto se neznají. To nejčastěji vytváří označování typu „Ti z komunikace“, „Ti z výroby“, „Zákaznická“ nebo „Obchodníci“.
  • Velký počet nováčků, kteří se k firmě připojili před cca půl rokem až rokem a zatím neměli možnost poznat neformální stránku vaší firemní kultury a možná proto mohou být uzavřenější a nemusí se cítit jako součást týmu.
  • Syndrom „staráčci vs nováčci“ je velmi častý jev navazující na předchozí bod. Pokud je vaše firma velká a máte velký počet nováčků, může docházet ke střetům nebo nedorozuměním mezi nimi a kolegy, kteří jsou již ve firmě řadu let. Je to stejné jako generační spory v rodině. Ale i v týmu je dobré snažit se pochopit jeden druhého a najít výhody, které každá generace přináší.

Proč nestačí jenom vyjet na offsite či teambuilding

Když se manažeři setkávají s podobnými situacemi, většinou situaci řeší tím, že vezmou svůj tým na offsite, teambuilding nebo jinou společnou firemní akci. To, že kolegy vytrhnete z pracovního prostředí je sice správně, ale fakt, že jsou na jiném místě, nijak neřeší to, že se mezi sebou nemají důvěru a neznají se. Jinými slovy – budou tam stát úplně stejně, jako stojí ve firmě.

Řešení však může být často mnohem jednodušší. Nejčastějším případem, se kterým se setkávám, jsou pravidelné kvartální schůzky firmy nebo daného týmu. Taková schůzka vždy obsahuje minimálně 2 části:

  • Formální obsahová část, kde se procházejí prezentace, probíhají diskuze a řeší se výsledky za uplynulé období.
  • Neformální večerní část, kde se pije. 😊

Ani jedna, ani druhá část nijak přímo nepodněcuje kolegy k tomu, aby se seznámili a poznali se. Dalo by se namítat, že v rámci neformální večerní části to tak být může. Ano, ale také se to může týkat jenom vybraných, extrovertnějších kolegů. Ostatní to nějak vydrží a pak odcházejí spát.

Spousta větších firem  už chce pracovat s tím, aby mezi těmito dvěma bloky vznikla ještě jedna část, a to týmová nebo zábavná.  Cílem je, aby se kolegové uvolnili a zažili něco společného, co je bude bavit. Tím se zároveň i příjemně naladí na neformální večerní část. Zásadním rozdílem ale je, že týmová/zábavná část jim dává nové podněty a zážitky, o kterých se večer u skleničky mohou bavit, připomenout si je nebo na ně dál navázat.

3 aktivity, jak kolegy seznámit a propojit zábavnou formou

Věřte nevěřte

Pamatujete si ještě na devadesátkový televizní pořad Věřte nevěřte, ve kterém jste hádali, zdali je daný příběh pravda nebo lež? To samé vám pomohu uspořádat pro vaše kolegy, aby se lépe poznali. Společně vytvoříme a natočíme příběhy vybraných kolegů a na místě rozdělíme náhodně ostatní zaměstnance do soutěžních týmů. V těch se budou muset poradit, shodnout a hádat, zdali jsou příběhy pravda nebo lež. Kreativitě se meze nekladou, takže můžeme zapojit i váš management nebo si zahrát i se všem zaměstnanci přímo na místě.

 

Hudební a filmové kvízy

Pokud vaše kolegy opět rozdělíme do náhodných týmů, můžeme v nich pomocí kvízu probudit zdravou soutěživost.  Kvízy se zaměřením na filmy a populární hudbu obsahují otázky a ukázky za posledních 50 let, a proto bude skvělé sledovat, jak se budou muset kolegové radit napříč generacemi. Představte si kvízové souboje na témata Filmové melodie, Filmy a seriály, Poznejte české hity ve 3 vteřinách, Nejhranější hity za posledních 100 let, Největší pecky devadesátek a spoustu dalšího.

 

Časová osa firemních milníků

Pokud chcete  propojit kolegy, kteří jsou ve firmě noví s těmi, kteří s vámi jsou už řadu let, zajímavou aktivitou může být společné sestavení časové osy důležitých firemních milníků. Jde jednak o kreativní aktivitu, kdy vaši kolegové budou pracovat v namíchaných skupinkách, ale zároveň při aktivitě dochází ke sdílení historických informací o firmě. Vaši nováčci budou překvapeni, když se dozví, jak vaše firma začínala, kdo byl prvním zákazníkem, kdy jste poprvé otevřeli první prodejnu apod.

Chcete pomoci se seznámením a propojením kolegů v týmu?

Je toto ve vaší firmě téma? Pojďme se společně pobavit, jak můžeme vytvořit zábavné aktivity, které mají právě tuto podlinku.